Åååhhhh - soufflé...

Bestsellerlisterne er ikke orakler, men taler alligevel et tydeligt sprog: Kogebøger er den absolutte topscorer både her og i udlandet.

Af Susanne Bernth

Gad vide, hvad en antropolog eller andre efterkommere om ét hundrede år får ud af at studere bestsellerlisterne anno 2001?

Hvad folk læser siger altid noget om et samfund, og hvis det er det eneste, de har at gå efter, vil de muligvis antage, at vi levede et vellevned, hvor glade familier hver aften samledes om et veldækket bord og spiste flødekogte skovduer med kokosflamberet ananas til dessert. Dog ville et dybere studium i, hvordan vi ellers levede, afsløre, at sådan forholdt det sig næppe. Mange af de retter, der findes i nogle af de mest solgte kogebøger – og her er »Kogebog for fattigrøve« en undtagelse, som vi vender tilbage til – kræver enten en professionel kok og/eller et voksent menneskes fulde bevågenhed en hel dag, og sådan er det som bekendt ikke.

Et slagnummer for tiden er »Svinkløv Badehotel«, som ånder tidløshed og gratinerede trøfler. Kogebogen minder om et liv, vi kun kender fra Skagen-malerierne, og meget tyder på, at den og andre kogebøger bliver læst snarere end brugt til at lave mad efter. De er om end ikke ligefrem et afrodisiakum, så dog den litteratur, vi tyr til, når vi skal forkæle os selv, nyde det og være rigtigt frække – for hvad er en G-streng og frækt undertøj mod et braiseret kalveinderlår i sauce af dobbeltfløde? Og når vi læser om mad, har det tilmed den fordel, at det hverken feder eller er sygdomsfremkaldende. Det er helt gratis, en slags gnidningsløst knald for måltider.

Der findes ingen statistikker, som underbygger, at maden har erstattet sex som det foretrukne pirringsmiddel, men sanselighed er noget, som foregår oppe i hovedet, og det er påfaldende, at det er kogebøger og ikke erotiske bøger, der ligger nummer ét, to og ofte også nummer fire, fem og seks på bestsellerlisterne. I enhver velassorteret boghandel findes mellem ét og to tusinde titler, som alle handler om mad i forskellige grader af raffinement, og antallet af titler har været stigende de sidste fem år, mens børnetallet falder. Det kan have andre grunde, men alligevel.

Indtil for meget få år siden blev det i vores nordlige, protestantiske del af verden anset for at være på kanten af det tilladelige at spise for andet end at stille sin helt basale sult. Vi spiste for at leve og de, der levede for at spise, var vist ikke rigtigt ordentlige mennesker. I håndværkerkredse hed det, at den, der var hurtig til at spise, var også hurtig til sit arbejde – og det var så absolut en ros.

Til gengæld er det mange år siden, at sex havde kræfter til at forarge os. Bløde pornoudsendelser på TV veksler søvnigt med sitcoms, men der, hvor det vitterligt rykker, er madudsendelserne. Her udfolder tabuerne sig for fuld skrue enten direkte i gastronomiens drømmeland eller med modsat fortegn ved fedtexorcisten, Anne Larsen. Hun har nærmest fået status af vækkelsespræst, der tordner mod åreforkalkning og fedt om hjertet.

Men mad er andet og mere end et påkrævet indtag af vitaminer og mineraler. Vi ved af egen erfaring, at et gennemtænkt måltid med god vin eller velskænket øl skaber bedre stemning end en slatten pizza og en doven håndbajer, uanset ved hvilke lejligheder det bliver sat til livs. Desuden vrimler verdenslitteraturen og filmhistorien med eksempler på sammenkædningen af erotik og mad. Karen Blixen kobler det ironisk og elegant i det orgiastiske »Babettes gæstebud« og Joanne Harris skildrer sødmefuld sensualitet i »Chocolat«. Isabel Allende udgav for nogle år siden en kogebog, der slet og ret hedder »Afrodite. Opskrifter, fortællinger og andre afrodisitiske midler«.

De, der kan huske filmen »Tom Jones«, efter Henry Fieldings roman, husker i hvert fald scenen, hvor Tom og en rødhåret luder gensidigt forfører hinanden under indtagelsen af en kylling. Det er, så alle safter driver, for ikke at tale om den helt bastante kobling med de blævrende fromagebryster i »Det store ædegilde«. Samtidig findes der utallige råd om erotisk føde, fra bestemte svampe til frugter, og østers og champagne er altid godt – om ikke andet i kraft af signalværdien. Tidligere var der en helt fast standard for en souper d'amour, nemlig kaviar, kold fugl og frugt, alt sammen noget, der kan indtages over lang tid uden at blive kedeligt; det var forspil i en tid, hvor der var tid nok.

Det korte af det lange er, at det er med erotik som med mad; begge dele trives bedst i overflod, frådseri og ubekymrethed for morgendagen, og her tyder meget på, at vi kommer til kort. Vi læser om mad, men bliver det til noget?

I hvert fald én synes, det er synd med al denne Ersatz-hedonisme, og det er antropologen, chefredaktøren og kogebogsforfatteren Anne Knudsen. Når hun skriver om mad, er det under mottoet: Rolig nu, og det handler om brugsretter, som også kan nydes, og som man kan købe ind til i et almindeligt gennemsnitssupermarked. Hun er ikke i tvivl om, at størstedelen af de kogebøger, der er på markedet, bliver læst som skønlitteratur.

»Det er, som om de tabuer, der tidligere var forbundet med sex, i dag er overført på mad,« siger hun. »Der er jo intet som helst, der forhindrer os i at sidde og tale om analsex i et bedre selskab, mens en bemærkning om, at vi bruger tandsmør på morgenbrødet er virkeligt grænseoverskridende. Mad er blevet tabubelagt, og hver gang vi putter noget i munden bliver det forbundet med fedt og forkalkning, og det er en form for mobning, som ikke hører nogle steder hjemme. Mad skal nydes, det er der intet galt i og jeg tror, at hvis man har svært ved at nyde sin mad, har man også svært ved andre ting. Men det er blevet sådan, at når vi læser om mad, får det nærmest karakter af pornografi.« Og her bekræfter Anne Knudsen, hvad den spanske filmskaber Luis Buñuel forudsagde i sin efterhånden 24 år gamle film, »Begærets dunkle mål«, nemlig at indtagelse af føde blev en fordækt og obskøn foreteelse, som kun kunne forrettes i enrum.

Om der ikke er tid til sex, fordi vi foretrækker at studere souffleens hemmeligheder på sengekanten – det er ikke til at vide, siger Anne Knudsen, men fastholder, at kogebøgerne i hvert fald ikke bliver brugt til at lave mad efter.

Det sidste synspunkt understøttes af statistikken, og her kommer »Kogebog for fattigrøve ind«, såvel 1 som 2. I Danmark bruger vi mindre end ti pct. af vores disponible indkomst til mad, og alle undersøgelser viser, at prisen altid er vigtigere end kvaliteten, når vi køber ind. Sammenligner man os med andre lande, Holland og Sverige for eksempel, hvor prisindekset er nogenlunde det samme, halter vi sørgeligt bagefter. Hollænderne bruger næsten dobbelt så meget af deres disponible indkomst på mad, end vi gør, og svenskerne ligger cirka midt imellem hollænderne og os, til gengæld er fødevarer lidt billigere i Sverige. Samtidig blev det for nylig oplyst på TV2, at danskerne har investeret 100 milliarder kroner i nye køkkener de sidste ti år – det svarer til fire storebæltsbroer, og på den baggrund er der måske ikke noget at sige til, at vi ikke har råd til at købe mad.

Køkkenstandarden og kogebogsbiblioteket står altså i grel modsætning til det, vi spiser. Der er, når man tænker efter, slet ingen sammenhæng og vidner om, at mad er overgået fra virkelighedens til drømmenes verden.

»Jeg synes, det er synd, at folk har så travlt med at stræbe efter det, de ikke kan nå,« siger Anne Knudsen. »Hvorfor skal vi gå i stå over for en farseret havtaskekæbe og citrongræs efter en lang arbejdsdag, når der findes så meget andet og lækkert inden for rækkevidde. Vi lever i et overflodssamfund, og alligevel drømmer vi og forstår slet ikke at værdsætte det, vi har. Vi kan i ethvert jævnt supermarked købe alle de ting, som vore bedstemødre ville slå ihjel for at få, men i stedet for at række ud efter det tilgængelige, læser vi om det uopnåelige og lader os nøje for resten. Problemet er, at vi stadig lever med forventninger, der hører til i en helt anden tid. Det har slået mig, hvordan især kvinder er halvfornærmede over, at de skal gå på arbejde, at de skal forsørge sig selv og glemmer helt, at det er det normale at arbejde. Bortset fra en kort periode i 1950erne, hvor mor gik hjemme, syltede og opdrog de to søde børn, har kvinder altid arbejdet. De voldsomste forandringer skete i vores bedsteforældres tid, men vi lever stadig efter idealer, som stammer fra et samfund, der var helt anderledes indrettet. I stedet for at nyde det pisker vi rundt efter det uopnåelige og er hele tiden lidt utilfredse. Lad mig slå fast: Tjenestefolk er afskaffet for langt de fleste af os, så velkommen til virkeligheden.«

Med til virkeligheden hører: Ligesom Kama Sutra er kogebøger ikke kun beregnet til at læse i.

Berl. Tid. 19. juli 2001

Tilbage til hjemmesiden